På promenad med mammsen och vovvsen! :D

img_0162 (MMS)

Är hemma i Sverige igen. Håller på o fr...

Är hemma i Sverige igen. Håller på o frysa ihjäl måste jag säga!! Har inte suttit vid datorn nåt idag men lovar att uppdatera så snart som möjligt med text o bilder från chiang mai, pai, mae hong son o chiang rai :) vi höres! Nu blir det ett varmt bad för att tina upp lite!! :D

Pai!

Befinner mig nu i Par efter ett par dagar i Chiang Mai, mycket trevliga dagar faktiskt!

Superseg internetuppkoppling och internetcafe utan de tre sista bokstaverna gor att ni far vanta liiiiiite till med ett riktigt inlagg! Ska kampa sa att det kommer sa snart som mojligt dock!

I LOVE Pai by the way! Superliten stad som verkar superskon med sma butiker, barer och restauranger som ser valdigt lokala och thailandska ut!

Hare gott hej!

Vattenfall, elefanter och dödens järnväg!

Jag bor ju, som jag skrev förut, i ett hus på vattnet. Hade hittills inte känt att det gungade någonting men nu kan jag känna av det lite ibland. Hihi, roligt! Det är inte ofta man sitter i ett guppande hus, om man inte har husbåt, men det har inte jag!

I förrgår var jag på en dagsutflykt till en rad olika spännande ställen! Dagen började vid Erawan Waterfalls, ett stort och populärt vattenfall i sju olika nivåer. Vi gick dock bara upp till den 5e nivån för att vi rekommenderades detta då de två sista nivåerna inte innehöll så mycket vatten just nu. Vi passade istället på att bada i tre av fallen. Riktigt häftigt! I vattnet fanns fiskar som började äta på ens fötter, spa-fiskar! Första doppet var inte så speciellt, en liten "sjö" som man badade i. Nästa dopp var lite mer speciellt, där kunde man nämligen åka rutchelkana (med reservation för stavfel) ner för berget! Mycket roligt, som att vara barn igen! Det sista doppet var vid ett högt vattenfall som man kunde gå in bakom, coooolt!

Erwan Waterfalls, nivå nummer 2!

Efter vattenfallet var det lunch och sedan iväg för att rida på elefanter! Trots att jag redan har gjort det var det kul att göra det igen, för ni gick elefanterna ner i vattnet också, och det har jag inte varit med om förut! Det var även en liten baby-elefant som följde efter hela tiden, världens sötaste! Lite bamboo rafting på floden Kwai Noi (den lilla delen av floden Kwai, noi betyder liten). En stunds avkoppling och tid för att titta på naturen! Sedan matade vi elefanterna med bananer innan det var dags att åka vidare till Death Railway och dess grotta, Krasae Cave.

Elefanttrekking! Vår racer-elefant!

Mata elefant med bananer!

Mycket intressant att gå på en järnväg som byggts av "slavar" under kriget, många som dog också, mycket tragiskt. I grottan står det en runt fyra meter hög Buddha-staty och jag lärde mig att under kriget lades skadade människor i grottan, där de dog. När kriget var slut ställdes det in en staty där för att bringa tur.

Vi tog sedan en liten tågtur på dödens järnväg, intressant! Lokalbefolkningen använder fortfarande tågspåret för att ta sig från A till B, men det var mest turister på tåget måste jag säga! Fyra stationer senare var det dags att gå av för att åka iväg till bron över floden Kwai. Intressant att gå på den också, även den fortfarande i bruk av lokalbefolkningen och en stor del turister. Läskigt att titta ner och se vattnet ett x antal meter ner. Man vill inte snubbla direkt!

Efter detta var dagen slut och vi i vårt lilla gäng satte oss på en restaurang för middag och äntligen fick jag äta lap moo! (En kall sallad med fläskkött, mums!) En kort besök på baren där du får drinkar för 10 Baht och sedan gick vi till ett annat ställe för lite biljard. Alla var supertrötta och efter ett tag gav jag upp och begav mig tillbaka till mitt flodhus!

En otroligt bra dag!

Kanchanaburi!

Kanchanaburi är en liten stad norr om Bangkok, en mycket trevlig stad måste jag tillägga! Här är priserna lägre och allt är mindre stressigt. Mängder av små barer delar gatorna med alla små guesthouses. En härlig atmosfär!

Kom hit igår efter att ha tagit buss från Damnoen Saduak där jag besökte den populära flytande marknaden för att kika på alla försäljare som glider runt i sina långa båtar och alla nyfikna turister som åker runt i båter med kamerorna i högsta hugg! Intressant att se att en marknad kan finnas på vattnet, utan fast mark!

Floating Market, Damnoen Saduak

Åkte sedan vidare till Mae Klong Market, en marknad som funnit här under många år. Till slut beslöts det att en tågräls skulle byggas rakt igenom marknaden, men inte ville försäljarna flytta på sig för det. De var ju faktiskt där först! Idag går tåget igenom stan, med marknaden på vardera sida om rälsen. Åtta gånger om dagen kommer tåget och då får försäljarna snällt dra tillbaka sina vagnar, korgar och råvaror och väckla in sina solskydd för att tåget ska kunna passera. Otroligt häftigt att se! Det går nämligen knappt att se att det går en tågräls igenom marknaden förrän tåget väl kommer. Värt att ta sig till om du är i närheten, tar 2 timmar från Bangkok, en halvtimme från Damnoen Saduak.

Marknaden före tåget kommer. Visst ser man spåret, men ändå!

Allting har flyttats undan och tåget kan passera!

Buss från Damnoen Saduak till Bang Pae, vidare med en annan buss till Kanchanaburi. Två timmar, ingen AC. Lite svettigt trots att alla fönster var öppna. Men jag sov typ hela vägen så det var lugnt! För att ta mig från busstationen passade jag på att testa cykeltaxi, trots att jag tyckte synd om chauffören som trampade på riktigt bra! Tog in på ett guesthouse i staden. Jag bor i ett hus på floden Kwai, för den känner ni väl till? Bron över floden Kwai, filmen!

Lite kort sightseeing i området innan jag slog mig ner på en restaurang för lite middag. Träffade på några norrmän som jag pratade lite med, och sedan stötte jag på en britt och en holländare som jag spelade biljard med. Kvällen fortsatte sedan och vi träffade en till holländare och en fransyska. Vi gick på fisk-spa (man stoppar ner fötterna i ett akvarium och sedan äter fiskarna upp den döda huden) och sedan blev det mer biljard innan det var dags att gå hem till mitt flodhus (inte flodhäst!) för att sova!

Värkande fötter i Bangkok!

Efter två dagar av sightseeing i Bangkok, egentligen efter en, har mina fötterna "satt ner foten" (haha)! När mörkret lagt sig idag gjorde mina fötter så ont att det värkte upp enda i benen, jag mådde nästan dåligt! Jag vet att jag tog en fotmassage igår men jag visste att jag inte skulle klara mig hela vägen hem i mitt tillstånd, därför tog jag en till idag! Och ont gjorde det! Men det hjälpte! Fick inte ont i fötterna direkt när jag började gå, tack till massören säger jag!

Idag har jag gått på sightseeing längs hela Sathon Road, tog ett litet tag. Sedan har jag gått runt på Siam Square som numera är ännu ett av mina smultronställen i Bangkok, tillsammans med Lumphini Park! Små, söta butiker. Färgglada skyltar och butiker. Väldigt asiatiskt, nästan japanskt! De hade en restaurang/café som heter Milk+ där de säljer mjölk i olika smaker och lite olika sorters mat till det, eller snacks. Roligt!

Siam Square, ett väldigt roligt område!

Har även sett mig runt vid Ploenchit Road med tvärgator och sett USAs ambassad. En stooooooor tomt med små dammar och en gigantisk trädgård. Lite finare än deras ambassad i Sthlm måste jag säga!

Självklart har jag sett MASSOR idag men vilken skrivkramp jag skulle få om jag skulle skriva allt, därför tänker jag berätta om de två knasigaste sakerna som hände idag!

Gick in i ett varuhus och ser en massa folk stå och ta kort på ett par människor, thailändare som trängs för att ta kort med mobilkameror och personal som tar paus från arbetet för att kolla på dessa människor. Självklart var jag tvungen att gå och kika vad som hände, och icke-thai som jag är hade jag ju ingen aning om vilka dessa fyra, tydligen väldigt populära, tjejer var! Jag var helt enkelt tvungen att fråga en tjej! Det visade sig att de var thailändska filmstjärnor!

Thailändska filmstjärnor! Hehe..

Det andra lustiga var att jag stötte på Forever 21 idag, min favoritbutik från USA! :D Gissa om jag blev överlycklig, efter en hel dag av promenerande och med värkande fötter. Förstå min ännu större glädje när jag såg den här skylten! Köpte dock bara två superfina kjolar!

Nu ska jag bara slappa på hotellrummet, men göra lite nytta samtidigt! Lämnar sedan Bangkok för att bege mig till Kanchanaburi!

Jag och en söt liten björn utanför Amarin Shoppingmall!

Sightseeing i änglarnas stad!

Ja, nu tror ni kanske att jag har tagit en weekend till LA (los angeles - änglarnas stad), men så är inte fallet! Bangkok kallas nämligen också för änglarnas stad!

Har promenerat runt i nästan hela Bangkok (har det iallafall känts som) för sightseeing idag, heeeelt by myself! Kan efter där här dagen säga att min nya favoritplats i Bangkok är Lumphini Park! Precis som New York City har Central Park har Bangkok Lumphini Park. En grön oas mitt bland alla skyskrapor, trafik och avgaser. När du går in genom grindarna känns luften helt plötsligt mycket renare och lugnet lägger sig! Här kan du göra ALLT! Leka i lekparken, paddla trampbåt på sjön, spela tennis osv osv! Akta dig bara för de gigantiska varanerna som spatserar (om nu varaner kan spatsera) runt på området.

Vackra Lumphini Park!

Började dagen med att åka till Victory Monument, ett höööögt monument i mitten av en rondell, en stooooor rondell! Irrade runt där ett tag, halft förvirrad!

Jag, Victory Monument och trafiken!

Sedan var det dags att bege sig till China Town, den gigantiska stadsdelen i Bangkok där skyltarna plötsligt byter språk och dofterna ändras till rökelser och kryddor. Oj oj OJ vad jag promenerade runt här.. Tror att jag gick hela Yaowarat Road, och det är ingen kort gata.. Jag gick den dessutom tre gånger, fram och tillbaka. Inte superlätt att hitta där bland allt virr varr! Hittade iallafall till den gyllene Buddhan! :D

Jag och guldbuddhan!

Wat Traimit

Tog en taxi tillbaka till t-banan, ja nu har jag åkt t-bana i Bangkok också. Superfräsch, och man får ett litet plastmynt som de aktiverar med din resa. Roligt!

Efter Lumphini Park tog jag mig en promenad längs Silom Road som har ALLT! När batterierna i kameran lustigt nog tog slut tackade mina fötter för det och begav sig på fotmassage, väldigt behövligt med axelmassage också som även det var behövligt!

På kvällen åkte vi till Cabbages & Condoms, en av Bangkoks mest populära restauranger. Kanske på grund av det roliga namnet och det faktum att de delar ut gratis kondomer när man får notan! Kul, kul, fin restaurang och god mat!

Nu är det däremot dags att sova, ögonen känner sig trötta! Med träningsvärk i benen ska det bli skönt att sova, imorgon väntar en ny sightseeingdag i BKK!

Pattaya till Bangkok!

Hallå där bloggen!

Klyschig inledning eller? ;)

Igår var det dags att lämna huset för några dagar och bege sig mot Pattaya! I tron om att bussen gick från Klaeng, där det går bussar överallt känns det som, blev jag lite förvånad när det bara gick en lokal buss som tog 3 timmar. Men, det gjorde mig faktiskt ingenting, trött som jag var, bussresan blev en perfekt liten power-nap! ;) Väl framme i Pattis var det visst ingen som ville köra mig till Pattaya Beach, men till slut lyckades jag! Skam den som ger sig! Efter lite tjaffs med taxichauffören löste det sig iallafall, haha!

På kvällen gick vi ut på en av alla miljontals klubbar i Pattaya. Dansande tjejer vid stänger, med shorts kortare än jag vet inte vad. Men så är det! Vi spelade iallafall biljard och efter några omgångar gick det faktiskt riktigt bra för mig! Jag satt världens snyggaste stöt, den var så snygg så jag hade velat filma den faktiskt. Kaxig var man ett tag!

Idag hyrde vi moppe och begav oss till Jomtien Beach där vi satt och tittade på alla glada thailändare som glatt badade med badringar och på bananbåtar i havet. På kvällen begav vi oss till huvudstaden och efter många om och men avslutades dagen med en middag på Donken! Ibland måste man, när tuk-tuk chaufförerna kör en till platser dit man inte vill!

Vill avsluta med ett par bilder från Phuket-resan!

Patong Beach, Phuket. Vad killen till höger har fått syn på kan man ju undra! Haha!

Patong Beach Road, en fågel som i lugn och ro sitter på telefonlinan!

Maten som serverades på busstationen. Ser ni de små fiskhuvudena med ögonen?

Btw, svar till Sari: Hotellet för 122 kr/natt i Phuket (vid Karon Beach, bara typ 2 min att gå till stranden) heter Malai House. Du kan boka det här.

Promenix!

Efter att ha suttit inne några dagar utan att ha rört på mig alls var det idag dags för en promenad! Åkte in till stan för att lämna moppen och sedan var det bara att gå hem därifrån! På stranden, med vattnet som spolades upp över fötterna! Härligt! Nu ska jag packa och fixa lite innan det är dags att bege sig mot Pattaya!

Dålig uppdatering

Märker att jag inte är världens bästa bloggerska när det inte händer så mycket om dagarna! Är i Mae Phim och slappar mest. Idag har jag haft massor att stå i så trots att vädret har varit toppen har jag varit inne i pyjamas hela dagen! Sånt kan vara rätt najs också faktiskt!

Nu på kvällen slappar jag lite, kollar på en film (Couples Retreat) och dricker min första kopp te på otrooooligt länge. Lyckades hitta jordgubbste, min favorit! :D Så nu saknar jag Manne ännu mer för jag brukar typ bara dricka te med honom på kvällarna när vi slappar i soffan..

Men nu är det tillbaka till filmen! Hur har ni det i höst-Sverige?