Sambo

Idag hade Manne besiktning på sin lägenhet. Och efter ett par intensiva städdagar där vi båda kämpat, så blev han godkänd! Han lämnade även in nycklarna och det idag, så nu är han inte längre hyresgäst i den lilla ettan på Georg Lückligs längre..

Nu är vi sambos på riktigt, hihi!

Nu är Manne inflyttad och man har gått och blivit sambo!

Spännande!

Länge sen

Hej på er alla, ville bara säga att jag lever, trots att det var så länge sedan jag bloggade!

Har fullt upp just nu! Städar och fixar iordning hemma i lägenheten, skolan, andra projekt, försöker hitta framtida jobb att söka osv osv osv..

Väntar även på min iPhone som aldrig verkar komma, lite besviken på Tre är jag!

Växjö

Japp, nu är jag tillbaka nere i Växjö igen! Och OJ vilken resa det var hit! Mamma följde med mig och hjälpte mig att bära bland annat, vilket var tur, annars hade jag inte klarat det! Men det blev spårbyte och vi höll på att missa tåget för att vi inte kom fram snabbt nog med våra väskor! Men det gick bra till slut och OJ vad ömma vi var i musklerna, och värre är det idag, haha!

Vi har fixat till lite i min lägenhet så nu har jag kommit igång lite bättre, inte helt dock.

Men idag är det dags för en tur i Växjö City, det var ju ett tag sen!

Mors!

Solna

Jajamensan, då var man tillbaka i Solna igen! Min stad - born and raised!

Idag har jag inte gjort så mycket faktiskt, vaknade 7.40 då jag gick upp. Det är tidigt för mig ska ni veta, denna jetlag alltså! Sedan åkte jag iallafall hem till pappa i Solna och sedan har vi bara umgåtts och snackat lite.

Sedan skaffade man en iPhone idag också, som förhoppningsvis ligger och väntar på en när man kommer tillbaka till Växjö igen! ;)

Kan även tala om för alla att nu går det att nå mig på mitt gamla vanliga nummer igen som jag alltid haft!

Nu är det dags för sängen, så god natt!

Kalla Sverige!

Burrrrr! Det är kallt här, så kallt att det känns bättre att stanna inne hela dagen, hehe!

Men vinterlandskapet är väldigt vackert och efter att ha missat all snö i USA, vilket kanske var lika bra med tanke på alla förseningar som var på grund av det, så känns det skönt att snökristallerna lyser upp den annars så mörka vintern!

Har inte internet på min dator än så länge, men så fort jag får det så ska det börja komma upp bilder på bloggen igen, samt de sista bilderna från Miami och New York på min USA-resa!

Hoppas att ni har det bra i kylan!

Stay warm.

Hemma i Sverige!

Nu har jag kommit hem igen, och det känns bra! Känns väldigt overkligt att vara hemma efter så pass lång tid, nästan exakt 5 månader (minus 5 dagar ;))

Ville iallafall bara uppdatera så att ni vet att jag lever! Har jetlag just nu så är uppe tidigt! Nu ska jag in och äta frukost, limpa med lördagskorv och gurka, blåbärssoppa och en lussebulle (eller två ;)). Något som jag inte kunnat äta på en väldigt lång tid!

Hejs!

New York - Sverige!

Dagen var här, sista dagen i USA innan det är dags att åka hem till Sverige igen! Vi gick upp runt kl 10.30 för att göra oss iordning, packa det sista och checka ut från hotellet.

Vi begav oss sedan till ett fik i närheten, Fika som jag skrev om förut. Ett svenskt café som bjöd på en rad olika svenska delikatesser. Manne tog en hallongrotta och jag en chokladboll, den första chokladbollen på vääääldigt länge! Vi såg godis, knäckebröd, Ahlgrens bilar, kokostoppar och annat svenskt, och självklart den stora bilden över Stockholm inne på fiket.

Där satt vi ett tag innan det blev tråkigt, och vi begav oss till Starbucks istället för lite internet, som jag tyvärr var tvungen att betala för. Så nu sitter vi här på Starbucks, det är ca 45 minuter kvar innan vi ska bege oss mot flygplatsen, och helt plötsligt känns det lite sorgligt faktiskt. Jag gillar USA och jag gillar verkligen New York, men snart ska vi åka härifrån. Men det kommer bli skönt att landa på svensk mark igen också!

Nu är det dags att lämna över datorn till Manne en stund innan vi ska gå tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor och vänta på vår Airport Shuttle!

Om det är gratis internet på flygplatsen uppdaterar jag bloggen där, annars hörs vi igen när jag är hemma i Sverige igen!

See ya!

New York, New York!

Ja, då var man här igen! 4 månader och 21 dagar senare är man tillbaka i staden som aldrig sover, the Big Apple, New York, Manhattan! Jag måste erkänna att jag verkligen gillar den här staden!

5 januari 2010

Det var dags att avsluta detta USA-äventyr, och hur gör man det bäst om inte att ta en promenad runt på Manhattan?! Vi började med att promenera mot Empire State Building. Rätt så nära vårat hotell hittade vi ett café som hette ”Fika”. Det där kanske är ett svenskt café tänkte jag, och precis när vi gick förbi det såg vi en stor väggmålning över Stockholm och Stadshuset. Jajamensan, det är ett svenskt fik, och dit ska vi gå imorgon, i väntan på vår flygplats-shuttle! Roligt! På vägen mot Times Square och Empire State Building lyckades vi, till min stora glädje, stöta på Centralstationen här i New York som varit med i filmer, YouTube-klipp och TV. Det var roligt! Vi nådde efter ett tag Times Square för att sedan bege oss mot Empire State Building. Vi hade en rätt så bra utsikt över Manhattan på en höjd av 86 våningar. New York är verkligen en häftig stad alltså, med alla skyskrapor, I like it! Det var dock ilande kallt där uppe och vinden blåste hårt, så det blev ett par snabba varv på ute-promenaden för att få lite bilder! Dock fick vi springa in och värma oss mellan varven, hehe! Vi såg ut över Queens, Brooklyn, Central Park, New Jersey och, självklart, Manhattan. När vi kände oss klara tog vi hissen 86 våningar ner igen, till fastmark, och sedan gick vi på shoppingtur innan middagen! Bara för att det var vår sista heldag på detta underbara äventyr, så firade vi det med att äta på T.G.I Friday´s. Mumsigt värre! Shoppingen fortsatte sedan ett litet tag till på Times Square, jag var ju till exempel tvungen att köpa en väska till för att få med mig allt hem. Har snyltat på Mannes plats i hans väska lite för länge nu ;) Vill ju dessutom få med mig mina saker hem utan att behöva stå och rota i hans väska på Arlanda, så det fick bli denna lösningen! När dagen började lida mot sitt slut köpte vi lite gott inför den långa flygresan imorgon, och sedan begav vi oss tillbaka till vårat hotellrum! När vi kom hem provade jag ett par mjukisbyxor som jag köpte idag, man fick nämligen inte prova dem där jag köpte dem. Det visade sig att de var för stora, så det blev till att byta dem! När jag inte orkade gå tillbaka hela vägen till Times Square så föreslog jag att vi skulle göra det imorgon innan vi ska bege oss mot flygplatsen. Detta ville Manne dock verkligen inte, så han sa att då gick han hellre själv ikväll, vilket han gjorde. Väldigt snällt utav honom, och ett tag senare kom han tillbaka med mina byxor, i den rätta storleken. Tack älskling, du är en gentleman! J

Kvällen bestod sedan i att packa ner allting inför resan imorgon. Kan inte förstå att vi ska åka hem till Sverige imorgon. De här 5 månaderna har verkligen flugit iväg. Det känns väldigt konstigt att komma hem igen, men samtidigt väldigt skönt! USA är verkligen ett härligt land med massor av olika saker att göra och se, någonting för alla! Det här äventyret har verkligen varit det bästa i mitt liv, och det är trist att det inte varade längre. But it´s time to go home, to the place where I belong – Sweden!

Nu är det dags att ta en dusch, och sedan är det dags att sova!

Miami - mot New York!

Har inte haft internet ordentligt på ett tag, så nu uppdaterar jag äntligen för de senaste dagarna!

4 januari 2010

Idag var det då dags att lämna Miami för att resa vidare till New York, vår sista destination innan det bär av hem mot Sverige igen! Vi fick gå upp lite tidigare idag än vi gjort under vår Miami-semster, på grund av utcheckningen, och visst var vi trötta, men det gick bra! Vi packade ihop våra sista saker, checkade ut och begav oss till Starbucks för en dagsfika och kortspel! Där satt vi sedan under de kommande 2 timmarna, lite drygt, innan det var dags att hämta väskorna på hotellet. Vi hade bestämt oss för att spara pengar, så vi tänkte ta bussen för 4 dollar istället för en taxi för 32 dollar + dricks, men vi hade tur! När vi konkade ut med väskorna från hotellet frågar ett par om vi vill ha skjuss till flygplatsen, då de också skulle dit. Jag tittade på Manne, och sedan tittade jag på paret (som inte såg läskiga ut alls) och vi log och tackade ja! Inte någonting som jag vanligtvis gör, men nu hade jag ju faktiskt Manne med mig! Det visade sig att de faktiskt var tyskar, de hade även en GPS som pratade tyska, mycket trevligt (inte). Detta innebar att vi kom till flygplatsen väldigt billigt, gratis till och med, och mycket smidigt utan en massa släpande!

Köande efter köande väntade sedan på flygplatsen innan vi kunde gå på planet. En mellanlandning i Memphis (Elvis stad) och sedan var vi äntligen framme i New York! Häftigt att man ser Manhattan precis innan man ska landa! Väl på flygplatsen uppstod det sedan problem. Det skulle ta 1-2 timmar innan vår flygplatsskjuss skulle komma, så vi visste inte hur vi skulle komma till hotellet till en rimlig kostnad. När vi sedan äntligen fått vårat bagage, som även det tog lite tid, så stod vi och funderade på hur vi skulle göra. När vi stod där dyker helt plötsligt shuttle-killen upp, och vi fick hoppa in i en van! Efter en rad hysteriska människor och en proppfull van av både människor och väskor, och en bilresa senare, var vi de första som blev avsläppta vid vårat hotell.

Vi bor på ett väldigt fint hotell faktiskt, trots det rätt så låga priset. Det var skönt att komma upp på hotellrummet, ta en dusch i en bra fungerande dusch (till skillnad från den i Miami) och lägga sig i sängen! Imorgon väntar en dag på Manhattan!

Miami - kallt

Idag var det sista heldagen i Miami innan vi flyger vidare till New York. Det var inte en sådan bra natt i natt för att det var svinkallt igen, inte ens filten hjälpte! Och inte kan man göra någonting åt det, AC:n fungerar lixom inte som den ska. Detta medförde sovmorgon, och en väldigt seg dag. På eftermiddagen tog vi oss ut och tog en promenad mot/på North Beach. Efter ett tag vände vi och tog oss tillbaka till South Beach för att äta middag. När vi sedan gick tillbaka till hotellet igen så var det rätt kyligt. Det har faktiskt varit rätt kallt idag över huvudtaget, därför har det inte varit så lockande att gå ut heller. Trist att det skulle bli två kalla dagar när vi har solsemester i Miami, men bättre det än att det är snö iallafall!

Imorgon ska vi som sagt flyga till New York, med ett stopp i Memphis. Jag hoppas att alla flyg avgår och landar precis enligt schemat, annars blir jag inte glad! Det är tydligen väldigt mycket snö i New York och 2 timmars förseningar på Newark flygplats. Men jag tror att allting kommer gå smidigt för oss, bara för att vi fick nog av förseningar när vi skulle flyga till New York från Sverige.

Nu kommer kvällen bestå utav packning och Transporter 1 och 2 på TV! :) Imorgon har vi inte riktigt bestämt oss för om vi ska åka till flygplatsen 3 timmar för tidigt bara för att det inte finns något bra ställe att förvara väskorna säkert på, eller om vi ska chansa och släpa runt på våra värdefullaste värdesaker i 3 timmar i Miami, utan någonting vettigt att göra, haha!

Ha det gött!

Miami - OMG!

Idag tog vi inte en lika lång sovmorgon som vanligt, för idag var det soligt och vi ville gå ner till stranden för att sola lite. Tyvärr så var det inte alls lika varmt idag som det varit tidigare dagar, det blåste rätt kyligt så vi låg o frös på stranden. Efter ett tag fick vi nog och gick på en promenad i Miami istället.

Vi började med att gå till Lincoln Road för att sedan bege oss mot Miami Ink. Ja, vi har redan varit där, men det var mörkt ute då vilket betyder att bilderna inte blev toppenbra, så jag ville gå dit igen, och tur var väl det! Det var nämligen rätt mycket folk där inne, och jag undrade varför, jag såg ju ingen från TV-serien där inne. Jag satte mig vid sofforna för att titta på lite tatueringar i en pärm, bara för skojs skull! När jag satt där och tittade och skrattade lite åt några söta tatueringar, så hör jag helt plötsligt Manne säga: "Men han är ju känd". Jag vänder mig om, och vem står helt plötsligt inne i studion? Jo, Ami James, den ena ägaren av Miami Ink! Medan Manne står helt oberörd så är jag helt exalterad och säger att han MÅSTE ta en bild på Ami och mig, så jag ställer mig i "foto-kön" och får en bild på mid och honom tillsammans! Dagens ögonblick! Ja, det kanske låter lite töntigt, men jag tycker att han är häftig och efter att ha blivit besviken första gången vi gick dit så var verkligen det här toppen! :D Vi lämnade sedan Miami Ink, och på vägen därifrån såg jag även en annan tatuerare från showen, Darren, men han tycker jag inte är lika cool så honom tog jag ingen bild med. Vi började sedan gå bort mot stranden, men stannade på vägen för att köpa en smoothie, som jag tyvärr inte tyckte om.

Jag och Ami James på Miami Ink!

Vi gick sedan längs Miami Beach/South Beach. Det var en lååååång promenad, vi gick nästan längs hela stranden, tills vi kom till slutet av den. Jag gick lite i vattnet, har ju inte badat här än, det är lite för kallt för mig, och idag var det dessutom kallt i luften och då vill jag inte bada, haha! Det var lite vågor på vattnet och det var ett par surfare där ute! När vi kom till slutet av stranden och piren, så kom det förbi ett stort kryssningsfartyg som hette Norweigan Pearl, hihi, lite roligt! På stranden var det en tjej, iklädd endast en skjorta, som tog lite modellbilder. Ja, är man i Miami så är man, man kan inte bli förvånad över någonting, haha!

Vi hittade sedan en väldigt fin promenadväg längs vattnet med en massa palmer och grönska! Vi hade kommit till de finare områdena av South Beach med höga lägenhetshus och Miami Marina med alla lyxbåtar. Vi kom sedan fram till den stora bilvägen som ledde oss tillbaka till områden vi kände igen oss mer i. Vi stannade på en Australiensisk restaurang för att äta supergod och inte alls så dyr mat! :D Jag var proppmätt när vi gick därifrån, i kylan, tillbaka till hotellet.

Det har varit en bra dag idag, med en lång och intressant promenad. Det var kul att se lite mer utav South Beach, områden som jag inte ens trodde fanns. Man måste ju ut på sightseeing i varje stad, och nu kan vi pricka av det för Miami i listan också. En annan höjdpunkt var ju självklart Ami på Miami Ink! Helt enkelt, en väldigt bra dag här i Miami, trots att det var lite kallare än vanligt!

Imorgon har vi sista hela Miami-dagen innan det är dags att åka till New York på måndag eftermiddag. Sedan har vi ett par dagar där som kommer bestå utav skridskoåkning vid den stora julgranen vid Rockefeller Center, åka upp i Empire State Building, och shopping! Imorgon kanske vi tar oss in till Miami downtown för att se hur det ser ut där, men vi får se hur dagen ter sig!

Miami - slappdag!

När det är nyårsdagen så har man faktiskt rätt till en sovmorgon, som vi tog idag, också! Vi vaknade till på förmiddagen men såg då att det var molnigt ute. När det är molnigt kan man inte sola och vi hade inte så mycket annat att göra idag iallafall, så vi somnade om ett tag.

När vi vaknade så var det fortfarande dåligt väder, men vi gjorde oss iordning för att gå ut för att äta en billig lunch. När vi kom ut igen småregnade det lite, och eftersom att vi vet hur det fungerar med vädret i USA (ena stunden småregnar det och sedan helt plötsligt börjar det spöregna) och vi inte hade något paraply, så gick vi tillbaka till hotellrummet igen och hade en slappdag idag!

När det närmade sig middagstid hade det slutat regna så vi begav oss ut igen. Vi hade tänkt äta en billig middag också eftersom det gick åt rätt mycket pengar igår på middag och drink, så vi gick till Subway. Där var personalen så nonchalant och tog tid på sig att hjälpa oss, så i ren protest lämnade vi restaurangen för att gå till en annan Subway. När vi kom dit såg vi att deras ugn inte fungerade, vilket betyder att man inte kan få mackan roastad, vilket vi ville, så vi fick snällt gå därifrån och äta på McDonald´s istället. Eftersom jag åt hamburgare till lunch så åt jag faktiskt en sallad till middag, duktig Emma!

Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet igen, eftersom vi inte hade så mycket annat att pyssla med, och sedan har vi gjort ärenden på internet och jag har sorterat alla mina bilder på datorn så det är lätt att hitta allt och allt ligger inte i en enda röra.

Det är skönt att ha semester på riktigt, och bara inte göra någonting! :)

Imorgon hoppas vi på bättre väder så att vi kan sola lite iallafall, det har ju tyvärr inte blivit så mycket av det under den här Miami semestern än!

Miami - nyår

Japp, då var det dags att avsluta 2009 och gå in i ett nytt år, 2010. Hur låter det på era läppar? Jag tycker att det låter rätt bra faktiskt. Tvåtusentio, tjugo tio, tjugohundratio. Och nu har pappa hjälpt mig komma på en till; två lax tio.

Vi tog lite sovmorgon idag också, och sedan gick vi ner på stranden ett tag. Trist nog så var det molnigt så efter ett tag lämnade vi sanden för att gå runt på stan ett tag. I och med att det är nyårsafton idag/ikväll så har de spärrat av en stor del av Ocean Drive (gatan precis vid stranden) för att restaurangerna har byggt ut sina uteserveringar på vägen. De flesta hade pyntat med en massa girlanger, glitter och ballonger för att fira ett nytt år. Ballonger med texter som Happy New Year och 2010 prydde restaurangerna, riktigt festligt faktiskt! Vi gick runt och kikade på menyerna, och framför allt priserna, inför kvällen, med tanken att boka ett bord. Vi hittade inte riktigt någon restaurang som passade våra plånböcker, så vi gick hem för att göra oss iordning inför kvällen.

Vi hittade en restaurang som hade 50 % rabatt på maten just för att det var nyår, vilket gjorde att deras priser gick ner till ungefär normalt. Jag tog en pasta alfredo för 15 dollar, som då vanligtvis kostade 30 dollar, vilket är nästan 220 kr! Jag hoppas att de höjt priserna för att det skulle se bra ut med 50%, för om de priserna var deras vanliga så antar jag bara att det är riktigt rika människor som äter där. Den här restaurangen hade dessutom en massa nyårspynt, vilket var trevligt. Trist nog hade de världens sämsta service, trist men maten var mumsig!

Proppmätt som jag var efter middagen, så tog vi en promenad på Ocean Drive. Det var väldigt mycket folk på gatan idag, vilket var trevligt! Vi tog en promenad till Espanola Way där hela gatan var fylld med bord och dansande människor. De hade storbildsskärmar som skulle visa bollsläppet från Times Square i New York. Vi såg det dock inte eftersom vi var på annat håll vid tolvslaget! Efter en liten stund på Espanola Way, som är en väldigt mysig gata, det känns som att man kommit till Spanien, så gick vi bort till Lincoln Road för att se vad som hände där. Det var dock inte så mycket som hände där. Vi gick in i en affär som säljer massor med olika saker! Chokladdoppade frukter och godis, pretzels med ost och skinka på, pretzels med choklad och godis på och så vidare. Manne var supergullig och köpte ett spett med chokladdoppade jordgubbar på som vi delade på, mumsigt!

Vi började sedan dra oss bort till South Beach där vi skulle kolla på fyrverkerierna vid tolvslaget. På vägen dit stannade vi på Walgreens för att köpa något gott, och sedan hade vi en mini-picnic på stranden, myspys! Vi satt sedan på stranden i ca 50 minuter totalt, och det var verkligen mycket folk på stranden! När klockan slog tolv började fyrverkerierna skjutas i ena änden av stranden. Det var rätt maffiga fyrverkerier, och de höll på i ca 5 minuter, innan röken kunde lägga sig över hela South Beach. Ett tag var det så mycket rök så man såg knappt fyrverkerierna, haha!

När fyrverkerierna slutat och röken lagt sig, gick vi tillbaka till Ocean Drive igen, och nu var det verkligen smockat med folk som försökte ta sig till olika ställen. Vissa lämnade Ocean Drive, vissa stannade och festade och resten utav de vet jag inte riktigt vad de gjorde, gick runt bara verkade det som. Vi satte oss på en restaurang för att inleda året och fira nyårsafton/nyårsdagen med en drink, och det var inte vilken drink som helst, det var en megadrink! 25 dollar kostade den, vilket jag tycker är väldigt mycket att lägga på en drink, så vi delade på den så vi fick ner kostnaden lite. Det var mest en rolig engångsgrej, vi fick roliga bilder på oss och drinken iallafall! Det tog ett tag att dricka upp, men den var god. När den var slut tänkte vi sno med oss glaset som en souvenir, så vi tittade noga så att ingen servitör/servitris såg oss. När ingen såg oss, sprang vi iväg med glaset. Helt plötsligt hörde vi någon bakom oss ropa "Excuse me, excuse me", det var en servitör (eller var det kanske managern, vet inte riktigt) som hade sett oss. Vi såg honom verkligen ingenstans!! Han sa att vi inte fick ta glaset för att polisen skulle ge oss 500 dollar i böter. Vi trodde inte riktigt på det eftersom glaset var tomt, men vi lydde honom och fick tyvärr lämna tillbaka glaset. Lite trist eftersom det var ett väldigt häftigt glas som verkligen hade varit en bra souvenir, men lika bra egentligen att vi inte fick med oss det eftersom det hade varit rätt jobbigt att släpa runt på det på flyglplatserna, haha!

Efter denna incident så gick vi tillbaka till hotellet. Det har varit en bra nyårsafton, och så här mycket firande har jag nog inte sett i en stad förut! Det enda konstiga var att varken jag eller Manne sett att de sålt fyrverkerier någonstans, och det var inte så mycket smygraketer innan tolvslaget här som det brukar vara i Sverige. Så jag vet inte om amerikanarna inte köper fyrverkerier för att det anordnas fyrverkerier, eller om det är olagligt, ingen aning! Annorlunda än vad vi är vana vid iallafall! Amerikanarna kanske inte har råd att lägga pengar på fyrverkerier med alla sina skulder, haha, nej jag skojar!

En rolig sak med denna nyårsafton var, att jag avslutade år 2009 med att hicka, och inledde 2010 med att hicka! Haha!

Hoppas att ni hade en bra nyårsafton!