Backe upp och backe ner!

Ännu en dag på en moppe på Koh Phangan! Har åkt runt till fler stränder för att kika hur utbudet ser ut på ön, och stränderna ser verkligen inte likadana ut! Så jag åker backe upp och backe ner för att nå fram till alla spännande ställen på ön!

Har även fått lite motion idag med hjälp av de steniga/gropiga/sandiga vägarna där jag inte vågar köra moppe! Vägde mig även idag och om vågen stämmer ska jag ha gått ner 5 kg!! :D Yippie! :D Och fler kilo ska det bli, typ 4 till! :) Sedan är det bara att motionera mer, varva med lite situps och liknande så är jag som en helt ny människa när jag kommer hem! :D Har även fått en solbränna så att det ser ut som att jag alltid har ett vitt linne på mig och shorts, haha!

Nu är det dags att gå ut för att äta lite middag på matmarknaden igen! Samtidigt ska jag försöka hitta nåt ställe att lämna in min tvätt på! :)

Förresten, köpte äntligen en minneskortsläsare idag så snart kommer det även upp bilder på bloggen! :D

Solbränna!

Idag har vädret varit strålande! Blå himmel och skinande sol!

Det var dags att byta hotell idag, tyskarna skulle åka vidare till Koh Samui och jag skulle till huvudstaden på Koh Phangan, Thong Sala! Tog in på ett guest house, Buakao Inn, väldigt mysigt till en mycket bra peng! Mjuk och mysig säng! :D

Hyrde mig en moppe och körde bort till Haad Rin Beach. Den såg lite annorlunda ut under dagtid, utan tusentals dansande ungdomar! Roligt att se! Bestämde mig för att ta en båt runt östkusten för att upptäcka stränderna där! Många väldigt fina stränder och några väldigt oupptäckta och bebodda av "locals", också kul att se!

Har lyckats bränna mig efter 5 timmar på en båt utan solskydd. Inte bra Emma!

På kvällen gick jag till matmarknaden för att äta lite nudelsoppa med kyckling! Stötte på tre trevliga tjejer som jag sällskapade med under middagen, två av dem råkade vara från Sverige! Den tredje från Nya Zeeland. Trevligt med sällskap!

Imorgon köper jag mig äntligen en minneskortsläsare så att jag kan dela med mig av mina äventyr i bilder! :D Nu är det dock dags att sova :D

Ett regnigt Koh Phangan!

Jaha, där fick jag för att jag var så kaxig igår och skröt om hur skönt vi hade det på Koh Phangan! Idag har det nämligen varit mulet hela dagen för att framåt eftermiddagen börja spöregna, precis när jag skulle hem tvärs över hela ön typ! Typiskt! Det var kallt och det var jävligt, men en varm dusch senare så mår jag rätt bra! :D

Full Moon Partyt igår var roligt till en början! Det regnade, men vad gjorde det?! Men när det började bli lite för mycket folk och jag var för blöt och trött efter att ha varit igång sedan 06.40 så var jag inte lika road längre! Men Full Moon Partyt var en upplevelse som måste upplevas när man åker till Koh Phangan! En fest utöver det vanliga! På grund av regnet blev det dock inte så många bilder, men några iallafall!

Idag har jag iallafall hyrt en moppe och åkt runt på den nordvästra och norra delen av ön, besökt lite stränder och annat skoj! Snart är det dags för sen middag innan det ska bli skönt att krypa ner i sängen, som knarrar så fort man andas, haha!

En båtresa till Koh Phangan!

Kände mig klar med Koh Tao för den här gången! Det är en väldigt fin liten ö måste jag säga! Värt ett besök med alla fina stränder och härliga dyk- och snorkelmöjligheter! Vägarna på ön är dock ingenting för mig på en moppe, så ska du längre sträckor, bort från huvudvägen, ta taxi! Hehe!

Idag klev jag iallafall på båten till Koh Phangan! Lyckades sova hela resan förutom några uppvakningar (säger man så?) av att jag "tappade huvudet", haha!

Superfint väder så jag la mig på stranden med de tyska tjejerna jag blivit kompis med här! Första doppet i havet för den här resan! En månad tog det, kan ni tänka er!

Ikväll är det Full Moon Party och taxibiljetterna dit och hem är fixade, skönt! Nu är det snart dags att göra sig lite fin och äta middag innan det är dags att köpa färg att måla sig med i ansikte och på armar och ben! :D

Så vad har ni för er hemma i regniga Sverige? ;)

Ska förresten försöka få tag på en minneskortsläsare så jag kan dela med mig lite mer i färg av mina äventyr! :D

Bevismaterial!

Okej, sista inlägget för dagen troligtvis! Om ingen annat superroligt händer idag!

Jag är numera ett levande bevis på att man faktiskt kan bränna sig/bli brun trots att det är mulet och regnigt. Efter en hel dag utomhus, typ 10 timmar för att vara exakt, så har jag röd näsa och röda kinder. Är röd på bröstet och på armarna. Har inte bränt mig något kraftigt alltså, för alla er där ute som blev lite oroliga för ett tag!

Så kan det gå! Kanske dags för solkräm imorgon!

På en moppe på Koh Tao!

Idag var det upp tidigt! Det är mycket som ska hinnas utforskas! Tråkigt nog öppnade inte moppeuthyrningen förrän klockan 09, så jag fick snällt gå runt och vänta, sysselsätta mig med någonting annat ett tag.

Hoppade sedan upp på moppen/motorcykeln och hon i uthyrningsaffären frågade mig två gånger om jag verkligen kunde köra. JAAAA! Kanske inte är den mest erfarna moppe/motorcykelföraren men nog kan jag allt!

Iväg körde jag och tog riktning mot södra ön! Några stränder spanades in och lite foton har tagits! Fick vara med om en djungelpromenad mellan två stränder idag också. På vägen tillbaka tog en holländare sällskap med mig, lite scary mitt i djungeln men det var ingen fara! :) Idag har jag sett Buddha Rock, och det krävs mycket fantasi för att tycka att det ser ut som en sittande Buddha!

Jag har även pratat med en polis, med pistol!!, på Koh Tao Policestation! Och nej jag har inte gjort någonting dumt, jag skulle bara fråga efter vägen!

Nu är jag tillbaka på hotellrummet med en fläktandes fläkt mot mig! Dags att ta det lite lugnt innan jag ska träffa tyskarna igen. Kanske blir det en liten massage innan det för att mjuka upp min onda axel först, hmm!

(Ps. Har ingenting att föra över bilder med från kameran, men det kommer så fort jag får tillgång till en! Sorry!)

Koh Tao - sköldpaddsön!

Hmm, 4 dagar och 20 timmar sedan jag bloggade sist såg jag! Oops!

Det hände inte så mycket mer än att bara slappa några dagar, och tänkte att ni kanske inte tyckte att det var så kul att läsa om det! Snällt va?! ;)

Men nu har det hänt grejer serrni! Jag befinner mig på Koh Tao just nu, en liten ö i södra Thailand, typ! :) Ovanför Koh Phangan och Koh Samui som alla brukar känna till! Det tog lite drygt 24 timmar att ta sig hit, men OJ vilket äventyr det var! Åker ni till Thailand måste ni testa på att åka tåg och buss och alla andra färdmedel man kan testa på. Det är ju fakstiskt också en upplevelse, och en annorlunda sådan till skillnad från "näää jag låg på stranden i en vecka!", hehe!

Bussen gick "hemifrån" klockan 11.30 och från Bangkok skulle jag ta tåget. 4 timmar fick jag vänta, hehe! Men väl på tåget träffade jag två snälla tyskar! Väl framme i Chumphon kl 04.45 väntade vi snällt på bussen i 45 min som tog oss till färjeläget där vi åkte till Koh Tao ifrån.

Dagen igår bestod av att gå runt och lära känna ön lite. Tog mig en promenad bort till grannstranden, Mae Haad Beach (jag bor på Sairee Beach). En promenad som jag trodde skulle ta 10 min men tji fick jag! 20-25 min mer! Men det vart min dagliga motion!

På kvällen gick jag och tyskarna ut och åt middag, sedan begav vi oss till stranden där vi slog oss ner på en strandbar med eldshow och massa stoj!

Hallå hallå!

Hej bloggen!

Har inte hänt så mycket de senaste två dagarna så därför har jag faktiskt glömt bort att skriva! Vädret har varit kanon och jag och pappa har badat och bollat gris i poolen! Trots att jag slängde mig hit och kastade mig dit så lyckades jag ändå skrapa ihop de fyra bokstäverna som bilder förlorarordet gris! Typiskt!

Idag har vi varit i "shoppingcentret" här i stan, eller en liten bit bort. När jag såg det utifrån tänkte jag att det inte var mycket för världen men det fanns verkligen allting där inne!! Jag har köpt en supergullig elefantlampa med LED-ljus. Man fäller upp snabeln som bildar lampan. Haha roligt!

Klockan är bara 21.50 men jag ska redan förbereda mig för att sova! Är trött idag! Haregött hej!

Syrran åker hem!

Sista heldagen i Bangkok var här! Det blev en rätt lugn dag idag faktiskt! Vi började dagen med ett besök vid hotellets pool! Sedan gick vi ut för att äta lunch, billigt och bra! Efter det blev det lite rundvandring och shopping! Lite promenerande i Bangkok helt enkelt!

På kvällen begav vi oss för att Elin skulle klippa sig och slinga håret. Det slutade med att vi hamnade i en stor arabdel av Bangkok med skyltar på arabiska och engelska.

Elin blev iallafall väldigt fin i håret! Men sedan var det dags att hämta Elins väskor på hotellet och säga hej då! Det blev ett lite sorgligt avsked. Kommer ju inte få se henne på 2 månader! Men tiden kommer gå fort och vi får se till att hitta på någonting när jag kommer hem! Typ bio som vi har glömt bort att gå på under våra tre veckor i Thailand, hehe!

Jag och syrran i Pattaya. Vi duckade i rulltrappan för att inte komma med på pappas foto!

Ännu en dag i huvudstaden!

Det blev lite sovmorgon idag men ändå kände jag att jag skulle kunna ligga kvar i sängen hela dagen. Tycker inte om sådana dagar när man känner sig så seg och trött! Det blev till att ge sig ut på staden för att bli lite piggare!

Vi tog en skytrain till floden där vi hoppade på en superfin båt som nästan såg ut som ett hus. Det var Mandarin Orientals båt, ett lyxhotell här. Det är ett gammalt hotell så det är lyxigt på ett anrikt sätt. Där åt vi världens godaste lunch! Mushroom Alfredo! :D

Mätta och belåtna rullade vi tillbaka till båten för att komma tillbaka till piren där vi började. Vi tog oss en liten promenad till Lebua, ett annat lyxhotell i området. Där åkte vi upp till deras restaurang på 63e våningen! Väldigt häftigt med en superutsikt! Vi fick dock inte gå in på restaurangen på 52a våningen för att vi hade shorts och flippisar på oss. Det blev ett till besök på MBK istället!

På kvällen åkte vi till Patpong Night Bazaar för att kika lite, hittade ingenting dock men det var en rolig utflykt!

Nu ska jag ta lite välbehövlig sömn efter en trött dag! Avslutar med en bild från marknaden igår när det började regna som mest. Det blev en halv översvämning! Såg lite kul ut när bilar och cyklar körde förbi!

"Översvämning" vid Suan Lum Night Bazaar

Sightseeing i Bangkok!

Ännu en dag i härliga Bangkok! Idag förflyttade vi oss från Khaosan Road där vi bott till Pratunam området. Khaosan Road är ett bra ställe att bo på tycker jag, om man vill bo lite billigare och ha nära till många restauranger, barer och shopping! Det är verkligen full fart på Khaosan Road hela tiden, känns det som!

Idag har vi varit uppe i Centara Grand, 55 våningar upp på deras häftiga restaurang som jag och Manne var på förra året! Vi åkte även upp i Baiyoke, 84 våningar upp! Där stod vi på deras revolving roof, en platta som snurrar runt huset så att man ser runt i hela Bangkok!

På kvällen åkte vi till Suan Lum Night Bazaar där man både kan äta och shoppa! Jag köpte två gulliga t-shirtar, hihi!

Det spöregnade när vi skulle hem så att det blev en halv översvämning på marken, tur att man hade flippisar på fötterna!

God natt från staden nr 2 som aldrig sover!

Jag och syrran i en luftballong uppe i Baiyoke! :)

Jag chillar i C:et till "I love Central World"!

Bangkok - city of life!

Ja nu är vi alltså i Bangkok! Blev inte så att jag bloggade igår, tokigt! Gårdagen gick mest till för att resa. Vi tog buss till Bangkok från Klaeng, väldigt smidigt faktiskt! Tog 3 timmar! Bangkok kallas för city of life, iallafall enligt en slogan som jag såg idag, och jag måste säga att det stämmer! Här händer det ju alltid någonting!

Idag har vi varit ute på massor av äventyr! Vi började med att hälsa på kungen i hans enkla våning, Grand Palace. Men det visade sig att han bodde rätt flådigt ändå! Jag råkade ha mina korta shorts på mig så det blev till att hyra (!) en blommig skjorta och en sarong med elefanter på. Tjusig man vart då!

Vi hälsade även på den liggande Buddhan i Wat Po, 46 meter lång och 15 meter hög! Det ni!

På kvällen var det dags för en helmassage, välbehövlig och mysig! :D

Men nu är det kväller och dags att sova för att orka med en dag imorgon också! Hepåre!

Kolla vad snygga vi var, vid Grand Palace!

Slappdag och Bangkok!

Idag kan jag inte säga att det har hänt alltför mycket, men det måste ju inte vara fart och fläkt varje dag när man är i Thailand!

Vädret har varit lite sådär men det har varit skönt att vara inomhus med AC iallafall!

Imorgon är det dags att åka till Bangkok för massor av shopping och det ska bli såååå kul! :D Shopping i Bangkok är toppen! Inte för att jag kan köpa allting som jag har tänkt köpa, eftersom jag inte ska åka hem förrän om 2,5 månad och hoppas ha en annan storlek när jag åker hem!

Just det, idag åt vi hemlagade pannkakor till middag! Inte nyttigt, men mumsigt! :D Ibland måste man faktiskt få varva thaimaten med någonting hemlagat och gott!

Men nu är det dags för lite chillaxin´ i soffan tror jag, innan det är dags att nanna kudden för dagen!

Hur har ni det hemma i Sverige? Fortfarande lika varmt? Det är det här iallafall!

Rayong

Hallå där!

Både idag och igår har vi varit på utflykter i Rayong! Kollade lite shopping igår och idag har vi varit på sightseeing! Gick i gamla stan och sedan hittade vi till ett stoooort tempelområde som heter Wat Loom! Det var superfint där!

Det som är lite roligt med Rayong, och speciellt de områdena som vi gick på idag, är att utlänningar inte är vanliga alls där. Så när man går förbi ser man hur de tittar och man förstår att de pratar om en, för man hör ordet "falang" (eller det stavas egentligen farang tror jag) som betyder utlänning. Jag tycker att det är roligt!

Har varit så där supervarmt idag igen! Men tacka vet jag AC, det måste vara en av världens bästa uppfinningar!

Men nu är det sleeeeepytime, är supertrött!

Goodbye Pattaya!

Idag var det dags att säga hej då till Pattaya för den här gången! Lite trist men samtidigt kan man ju inte vara på samma ställe alltför länge, då blir iallafall jag uttråkad och rastlös! Hehe!

Det har varit så där supervarmt idag också så när vi kom hem igen så gick jag bort till poolen för att svalka mig lite! Tog även med mig en bok att börja läsa i, Aldrig Fucka Upp av Jens Lapidus, och den verkar faktiskt vara väldigt bra!

På kvällen hamnade vi på en restaurang i stan där vi pratade med både ägaren och en kille som skulle spela livemusik senare på kvällen! Han försökte lära mig lite thailändska, men det gick inte alltför bra! Men jag måste se till att lära mig några fraser på thai nu! Då imponerar man på thailändarna! Lär man sig tre nya ord om dagen kan man rätt många ord efter typ två veckor!

Men nu är det dags att säga god natt för idag! Det är ju en dag imorgon också!

Jag, alldeles relaxad, på Koh Samet! (Fast egentligen bara en liten plätt på Pattaya Floating Market som de kallade Koh Samet, hihi!)

En ny dag full av äventyr!

Uppe med tuppen idag! Nästan iallafall! Hoppa upp på moppen och ge sig iväg! Vi började med att åka iväg till Pattaya hamn för att köra upp till stans utkiksplats! Där har de härmat Hollywood och skrivit Pattaya City istället! Bokstäver som är nästan 15 meter höga!

Efter den fina utsikten körde vi vidare till Big Buddha! 90 små trappsteg och vi var uppe vid denna gigantiska kreation!

Vi begav oss sedan till Pattaya Floating Market för att kolla vad de hade för sig där! Stort var det, och allt var byggt på vatten! Jag och Elin åkte linbana 15 meter över vattnet i typ 130 meter, det var kul! Sedan matade vi hungriga getter med nappflaska! När jag gick upp för trappan längst upp i träställningen måste jag säga att jag var lite nervös! Men när jag väl åkte ut så var det superkul! :D

I Pattaya finns det en liten sjö där man kan åka vattenskidor efter en åkande vajer, så vi tänkte att vi skulle åka dit och kolla! Det var tyvärr ingen som åkte just nu, men vi fick se hur det såg ut iallafall!

På kvällen gick vi till Pattaya Walking Street där alla barer och uteställen ligger! Mycket lampor och ljus! Vi besökte isbaren, V2O. Där inne hade de bara Absolut Vodka, Country of Sweden! ;)

Imorgon är det dags att lämna Pattaya för den här gången, men nu är det dags att sova!

En rolig skylt jag hittade vid Jomtien!

Linbanan som vi åkte vid den flytande marknaden. Det är dock inte jag på bilden utan en ur personalen som var rolig och åkte upp och ner! Haha!

Matar de gulliga getterna på Pattaya Floating Market!

Ibland är livet bra härligt!

Idag tog jag mig en liten utflykt bort till Jomtien Beach som ligger precis utanför Pattaya. Jag promenerade på stranden i strålande solsken, är inte livet allt bra härligt ibland?! Ett svalkande dopp i havet hade inte suttit helt fel men hade jag några badkläder på mig? Nej! Det får bli en annan gång!

I några timmar promenerade jag för mig själv på Jomtien Beach och pratade med lite olika folk, någon kanadensare som genast började prata hockey med mig när jag sa att jag var från Sverige, några thailändare och en svensk! När jag kände mig klar med Jomtien för idag hoppade jag upp på moppen och åkte tillbaka till Pattaya City!

På kvällen, efter middagen, tog vi oss varsin härlig och välbehövd fotmassage! Myyyyysigt!

Måste bara säga att livet är allt bra härligt ibland! Och trots att ni i Sverige har toppenbra väder tror jag aldrig att ni kommer kunna njuta av en fotmassage för 50 kr! Thailand när det är som bäst!

Härligt väder på Jomtien Beach!

Pattaya!

Nu är vi i Pattaya, a.k.a Pattis! Det har varit strålande väder idag, det gillar vi!

För att lättare kunna ta oss fram hyrde vi varsin moppe som vi puttrade runt med! Det är verkligen stor skillnad på att köra här och i lugna lilla Mae Phim! Det är mycket mer trafik här så man får se upp! Men jag tycker att det är roligt att köra moppe så det är absolut ingen fara!

Vi gjorde en liten utflykt bort till Jomtien Beach som ligger precis utanför Pattaya. De har en lång och fin strand där som vi tog oss en liten titt på! Vi kollade även in Pattaya Beach, så klart! Den är fin den också! Vi hittade ett ställe med akvarier med massor av fiskar som naffsade på en när man stack ner handen! Annorlunda känsla, men superkul!

Shoppingcenter har besökts och Pattaya Park fick också ett besök av oss! Vi åkte upp i det 240 meter höga Pattaya Park Tower och vet ni vad vi gjorde sen? Vi åkte ner i en metallkorg hängandes över marken! Det var jag och lillesyrran som åkte och det var lite läskigt i början, men sedan gick det bra! Är glad över att jag gjorde det, annars hade jag ångrat mig!

Nu ska vi snart ge oss ut på stan för att se vad Pattaya har att erbjuda på kvällen! See ya!

De små fiskarna som käkar bort all död hud från min hand!

Här åker jag och lillsyrran ner för Pattaya Park Tower!

Ändrade planer!

Det har blivit lite ändringar i våra planer! Det var ju meningen att vi skulle åka till Pattaya idag, men det blir att vi åker dit imorgon istället! Bara så ni vet!

Idag har vädret varit molnigt - mulet - sol - mulet - regn - sol... Ja, ni fattar!

Har faktiskt bara haft en slappdag idag, fast jag har gjort lite nytta också måste jag säga! Ska inte tråka ut er med detaljer, haha!

Sedan vill jag bara passa på att svara på Rebeckas kommentar! Kul att du läser min blogg varje dag, keep up the good work! ;) Jag ska se till att uppdatera så mycket som jag kan, när jag har internetuppkoppling lixom!

En ensam liten kanot på Ao Cho Beach, Koh Samet, Thailand!

The sun keeps on shining!

Idag har det varit superbra väder! Helt blå himmel och supervarmt, sådär varmt så man bränner sig på låren när man sätter sig på moppen! Haha! Det är beviset på att man kan åka till Thailand trots att det ska vara regnperiod, det kan vara superbra väder ofta iallafall!

Vi lämnade tillbaka moppen som jag körde idag, vi behövde den lixom inte mer!

Annars har vi faktiskt inte gjort alltför mycket idag, bara tagit det lugnt och njutit av livet i Thailand! Imorgon bär det nog av till Pattaya! Jag tycker om den staden, och namnet på den också! Pattis! Det blir äventyr nummer 4!

Morsning och goodbaya, vi ses i Pattaya! (fast det uttalas PattayA)

En ensam boll på Ao Tian Beach, Koh Samet, Thailand!

Suuun is shining!

Idag sken solen på oss här i Mae Phim! Härligt! :D Vi bestämde oss därför för att ta oss in till Klaeng för att köpa lite mat för att kunna laga egen middag till ikväll! Eftersom vi bara hade en moppe att ta oss dit med hyrde vi en till som jag körde på! Det var andra gången i mitt liv som jag körde moppe men jag tycker att det gick väldigt bra faktiskt! Jag gasade på rätt bra där ett tag! Det är så billigt att hyra moppe här också, 200 Baht för en dag! Typ 50 kr! Och det är ju ett väldigt smidigt sätt att ta sig fram på!

Vi köpte köttfärs och makaroner för att laga köttfärssås med pasta till middag, smarrigt! Vi gick även runt lite på matmarknaderna som finns här! Det finns ju så mycket att köpa! Fisk, kött, grönsaker, frukt och massa mer!

Nu ska vi kolla på en film som heter The Golden Compass! Men först tänkte jag dela med mig av en bild från vårt äventyr på Koh Samet!

Äventyr nummer 2

Nu är jag och Elin tillbaka efter vårt andra äventyr här i Thailand! Man kan ju säga att äventyr nummer 1 var när vi åkte till Rayong och Ban Phe för att spana runt lite där! Men nu har vi ju varit på Koh Samet i några dagar (2 nätter)! Vi har gått supermycket och klättrat i tropiskt inklädda berg! Förstår ni vilken motion vi har fått! :D

Mycket stränder har vi sett också, fina stränder! Så för er som vill ha en lugn semester på vita sandstränder med mjuk sand, Koh Samet is the place for you! Ön är ju en nationalpark så man får inte skräpa ner där, så jag gillar deras skyltar som finns där: "Don´t leave anything here but your footprints"!

Nu är vi tillbaka i huset igen, bara så ni vet! ;)

Koh Samet

Just nu ar jag och Elin pa en o som heter Koh Samet, och som ni marker sa sitter jag vid ett thailandskt tangentbord och skriver. Darfor ser det lite konstigt ut!

Vi haller pa och kollar in alla fina strander som finns har mellan regnskurarna! Det regnade och askade jattemycket i natt! Och jag sov inge bra for jag vaknade flera ganger! Men sa kan det vara ibland!

Nu ska vi lamna internetcafet och bege oss ut pa aventyr igen!